Sunday, November 1, 2015

Alternator kereta

Assalamualaikum w.b.t.
 
Catatan hari ini adalah untuk rekod, juga sebagai perkongsian kepada yang mungkin ingin mengetahui dan menambah pengetahuan dalam penjagaan kereta mereka.
 
Saya menggunakan kereta Kia Spectra keluaran tahun 2005 (telah genap usianya 10 tahun dalam penjagaan saya dan isteri). Seminggu yang lalu, sewaktu memandu kereta, terasa kelainan yang agak ketara. Saya jarang menggunakan kereta ini, hanya sesekali kereta ini bergerak pada hujung minggu.
 
Simtom yang kelihatan adalah seperti berikut:
  • Sistem transmisi gear automatic yang tidak lancar. Pertukaran gear tersentak-sentak terutama ketika mula bergerak (gear D) dan pertukaran dari gear satu ke gear dua.
  • Jarum meter RPM kelihatan bergetar dan tidak stabil terutama pada RPM rendah.
  • Akhir sekali, kemuncaknya, enjin mati dengan sendiri, brek tidak berfungsi.
Nasib baik ketika itu, kami baru melepasi plaza tol Sungai Rasau dan menghampiri persimpangan trafik light dan kereta bergerak perlahan (ketika enjin mati, brek tidak berfungsi dan terasa berat). Dengan sedikit lajakan kereta di hentikan di bahu jalan.

Saya meminta bantuan PLUS dan setelah menunggu beberapa ketika, bantuan PLUS Ronda tiba. Nampaknya, bateri jenis sel kering telah kehabisan kuasa. Dengan bantuan PLUS Ronda dan menggunakan 'jumper cable', kereta saya Berjaya dihidupkan. Kami sekeluarga meneruskan perjalanan, namun apabila melalui Plaza Tol Shahpadu, sekali lagi enjin kereta mati (mungkin disebabkan RPM rendah). Nampaknya bateri betul-betul 'kong'. Maka perlu diganti serta merta. Atas nasihat adik ipar, kali ini saya menggantikan dengan bateri basah.

Itu kejadian seminggu yang lalu. Dan hari ini sekali lagi, enjin kereta tidak boleh dihidupkan. Bila cek bateri, bateri lemah dan kurang kuasa. Terpaksa menggunakan 'jumper cable' untuk menghidupkan enjin kereta. Di bengkel, mekanik mengesahkan yang alternator rosak dan perlu diganti. Hasrat hati untuk kerja repair gearbox terpaksa ditangguhkan kerana keperluan mendesak untuk mengganti alternator. Mungkin kerja repair gearbox boleh dilakukan selepas ini.

Setelah meninggalkan kereta di bengkel, terpaksa menapak balik ke rumah. Nasib baik jarak antara rumah dan bengkel tidah berapa jauh. Selepas 4 jam, saya menapak semula ke bengkel. Alhamdulillah, kereta telah siap, tinggal bayar sebelum saya boleh mengambil kereta tersebut. Terbang jugak RM400 (guna alternator recond)


Semasa test drive setelah penggantian alternator, saya merasa sedikit terkejut kerana transmisi gear sudah menjadi lancar dan tidak tersangkut dan tersentap seperti sebelumnya. Adakah kes gear yang tersentap dalam transmisi antara gear disebabkan alternator yang rosak? Mungkin juga.

Maka selamat sedikit duit saya untuk kerja repair gearbox sebagaimana perancangan saya yang awal.

Itu saja untuk catatan hari ini. Semoga bermanfaat untuk yang memerlukan.

Wassallam.
 

No comments:

Post a Comment