Thursday, January 7, 2010

Siapakah kita

Kita digemparkan dengan keputusan Mahkamah Tinggi membenarkan The Herald, sebuah majalah berkenaan Kristianiti bagi menggunakan kalimah Allah menggantikan kalimah Tuhan / God dalam terbitannya yang berbahasa melayu. Susulan itu, berbagai-bagai pihak mengeluarkan pendapat masing-masing, daripada golongan agamawan, orang awam, juga orang-orang bukan Islam. Ada yang menyokong dan ada juga yang menentang. Dalam berfikir antara yang tersurat dan tersirat, kebanyakan ulasan ustaz-ustaz dan golongan agamawan lebih kepada kerisauan tentang kemungkinan-kemungkinan yang tersirat di sebalik isu dan agenda seterusnya.

Sebagai makhluk, kita hanya boleh berikhtiar dan cuba merancang kerana itu yang diizinkan Allah manakala perancangan sebenarnya hanyalah milik Allah. Setiap apa yang berlaku sama ada yang tersirat mahupun yang tersurat adalah dalam Pengetahuan dan Perancangan Allah. Sebagai makhluk yang diberi akal fikiran, kita disuruh berfikir antara asbab dan akibat, usaha dan takdir. Usaha manusia hanyalah ikhtiar yang diberikan Allah sedang hakikat ikhtiar itu sendiri tiada sebarang kata penentu melainkan apa yang diizinkan Allah.

Seluruh alam ini adalah makhluk Allah yang bersifat sementara. Setiap makhluk Allah dijadikan tanpa sia-sia, bahkan ulat di dalam batu, segala zarah dan atom sentiasa berzikir kepadaNya setiap detik dan masa. Malah batang tubuh kita sendiri tidak pernah derhaka kepada penciptanya. Hanya makhluk yang bernama manusia dan jin ini yang seringkali lalai dan leka.

Namun, pernahkah kita berfikir sejenak dalam kotak fikiran, siapakah kita yang dinamakan manusia ini. Beberapa komponen asas yang membentuk manusia antaranya: jasad, akal, ruh, hati, nafsu. Jika hilang salah satu komponen ini, kita mungkin tidak lagi dipanggil manusia. Lantas bagaimana pula dengan jiwa?

Bagaimanakah pertanggungjawaban di akhirat nanti. Adakah hanya ruh yang bertanggungjawab atas segala dosa dan perbuatan. Adakah jasad juga dipertanggungjawabkan? Bagaimana dengan hati? Nafsu? Ulamak bercanggahan pendapat tentang perkara ini. Dah Allah juga berfirman melalui Kekasihnya Muhammad s.a.w. bahawasanya persoalan ruh adalah dalam pengetahuan Allah semata.

Namun manusia diberi peluang dan petunjuk dalam kita menjalani ujian kehidupan di atas muka bumi ini. Itulah dua kalimah syahadah: penyaksian tauhid atau akidah dan penyaksian syariat.

aku bersaksi tiada tuhan melainkan Allah,

dan aku bersaksi bahawa Muhammad itu pesuruh Allah

Itulah penyaksian syahadah bagi umat akhir zaman, umat Nabi Muhammad s.a.w. Namun siapakah yang sebenarnya memberikan penyaksian ini. Kitakah? Bukan. Kalimah ini adalah ucapan penyaksian Nabi Muhammad s.a.w. terhadap keesaan Allah s.w.t. dan pengiktirafan Allah tarhadap Muhammad sebagai pesuruhNya serta penyaksian para malaikat sewaktu peristiwa Mikraj Nabi Muhammad ke langit bagi menerima amanah ibadat solat yang wajib didirikan olah hamba-hamba Allah.

Dan ucapan penyaksian ini Allah rakamkan di dalam solat yang wajib dibaca dalam tahiyat. Lalu masihkah kita bermegah dengan sedikit kurniaan yang Allah pinjamkan kepada kita sebagai ujian...

Siapakah kita untuk menafikannya?

No comments:

Post a Comment