Friday, January 15, 2010

Keretapi Tanah Melayu 1

Pertengahan Tahun 1990, menyaksikan aku yang mula melangkah ke matrikulasi USM di Sek. Tun Syed Sheh Shahabudin di Bukit Mertajam berulang alik dari selatan semenanjung ke utara dengan perkhidmatan Keretapi Tanah Melayu a.k.a. KTM.

Aku menaiki keretapi Sinaran Pagi dari bandar Kluang, sekitar jam 10 pagi. Memang jadualnya sebegitu. Ketika itu aku merasakan perjalanan dengan keretapi agak lama dan lambat, sehinggakan aku selalu merungut-rungut. Tapi apabila memikirkannya kini, aku bersyukur kerana jika kita merenung semula nostalgia perjalanan yang pernah aku hadapi, banyak perkara dan pengalaman yang boleh aku pelajari cuma.. ketika itu aku cuma anak muda yang serba tidak sabar, masih mentah dalam perjalanan kehidupan. Lantas, banyak perkara yang aku terlepas pandang.

Sepanjang perjalanan, kita boleh melihat barbagai-bagai gelagat manusia andai kita memerhati...

Kebanyakan penumpang yang menunggu di atas platform, segera bersedia apabila keretapi menghampiri stesyen. Masing-masing mencapai beg dan barangan peribadi lalu sebaik keretapi hampir berhenti, masing-masing menjengah kedalam gerabak melalui tingkap koc yang selalunya terbuka (maklumlah gerabak kelas 3 tiada air-cond). Mana-mana tempat duduk yang tiada penghuni, maka beg akan dicampak dahulu ke dalam koc sebagai tanda tempat telak di'book'.

Agak kasihan pada warga tua yang kadang-kadang terkial-kial menaiki gerabak penumpang dalam keadaan bersesak-sesak. Biasanya, aku tidak berjaya mendapatkan tempat duduk dengan cara mencampakkan beg. Jika kebetulan kurang penumpang, maka dapatlah aku tempat duduk, itu pun setelah berjalan dari satu gerabak ke satu gerabak. Jika ketika itu penumpang ramai, maka merasalah aku berdiri sepanjang perjalanan dari Kluang ke Kuala Lumpur, atau duduk di atas beg berhampiran pintu gerabak. Malah ada juga penumpang yang bergayut di pintu gerabak yang terbuka dek kerana gerabak yang penuh, mungkin selepas dua atau tiga stesen kemudian, baru dapat bergerak sedikit ke dalam gerabak. Tiba di Gemas, penumpang ke Pantai Timur akan bertukar keretapi, manakala keretapi sedia ada biasanya akan meneruskan perjalanan ke Kuala Lumpur. Tiba di Stesen Kuala Lumpur, biasanya pada jam 6.00 p.m. (8 jam perjalanan..) Penumpang masing-masing akan turun di Stesen Kuala Lumpur dan menunggu keretapi untuk perjalanan seterusnya. Ketika inilah aku akan bergegas ke kaunter tiket untuk membeli tiket bagi perjalanan ku seterusnya ke Bukit Mertajam.

Pernah aku menyuarakan pertanyaan di kaunter stesen di Stesen Keretapi Kluang...

"Kak, tiket ke Bukit Mertajam tak ada ke?"

"Tak ada lah dik, tiket ke Kuala Lumpur je.. Tiket ke Bukit Mertajam kena beli di Stesen Kuala Lumpur. Kalau keretapi express adalah, keretapi kelas 3 tak ada " beritahu kerani bertugas.

"Kenapa kak?"

"Takut keretapi penuh la dik sebab kena tukar kat Stesen KL. Kita tak tahu berapa ramai yang nak naik dari stesen KL tu" jelasnya.

Biasanya keretapi dari Kuala Lumpur ke utara akan bertolak jam 8.00 p.m. Jika ada tiket, maka dapatlah aku menaiki keretapi seterusnya, Senandung Malam. Kalau tidak, terpaksalah aku bermalam di Kuala Lumpur. Lebih menyukarkan, penumpang tidak dibenarkan tidur di dalam stesen. Kami diarahkan keluar dari stesen selepas jam 10.00 malam.

Maka aku yang tidak berjaya mendapat tiket ke utara, terpaksa duduk di luar stesen keretapi. Mula-mula memang tak risau sangat kerana masih ramai orang, terutamanya pemandu teksi. Tetapi lama kelamaan, orang semakin kurang kerana masing-masing telah pulang beradu, tinggal aku duduk seorang di luar stesen. Maka aku menggalas beg pakaianku, melangkah menuju ke pusat bandar Kuala Lumpur dalam sinaran neon malam yang gemerlapan.

Pertama kali pengalamanku berjalan seorang diri menyusuri jalan raya di Kuala Lumpur, dari satu jalan ke satu jalan dengan memikul beg pakaian yang tidak kurang bebanannya. Ketika itu terfikir jugak kemungkinan-kemungkinan di'pau' oleh mamat-mamat KL. Tapi alhamdulillah, aku selamat.

Aku terus menapak dan sesekali berhenti setelah penat, tidak tahu ke mana arah tujuanku, hanya mahu menghabiskan masa berbaki sebelum stesen keretapi di buka semula jam 6.00 pagi. Aku memastikan yang aku tahu arah perjalanan untuk kembali ke stesen, kalau tidak, tentu haru jadinya.

Jam 5.30 pagi, aku telah berpijak semula di kaki lima stesen, melepaskan lelah sambil menunggu pintu masuk di buka. Dengan kaki yang sengal dan kebas, badan yang sakit-sakit kepenatan akibat memikul beg, aku melangkah memasuki stesen, menuju ke tandas kemudian baru ke surau.

Jam 8.00 pagi, aku menaiki pula keretapi meneruskan perjalanan ke utara ke Bukit Mertajam (aku terlupa apa nama koc yang aku naiki menuju ke utara). Perjalanan siang hari menuju ke utara, akan memakan masa yang agak lama juga, jika benar ingatanku, stesen Bukit Mertajam aku jejaki sekitar jam 5 petang.

Ini bermakna, perjalananku ketika itu antara Kluang ke Bukit Mertajam dengan Keretapi Tanah Melayu memakan masa lebih 30 jam, dengan masa terkandas yang panjang di Kuala Lumpur di bawah sinaran neon kota Metropolitan....

No comments:

Post a Comment