Thursday, November 3, 2011

Amal lidah

Assalamualaikum w.b.t.

Kuliah Zuhor hari ini disampaikan oleh Ustaz Zaidi.

Kuliah hari ini berkenaan amalan lidah kita. Lidah sebagai salah satu nikmat yang paling berharga dikurniakan oleh Allah s.w.t. kepada manusia. Dengan lidah, manusia boleh bertutur dan berkomunikasi sesama manusia. Dengan lidah juga manusia merasa nikmat makanan yang dimakan, sebelum masuk ke perut. Dengan lidah juga manusia boleh menyatakan kesyukuran kepada Allah atas setiap nikmat yang dikurniakanNya.

Seharusnya nikmat lidah yang Allah kurniakan, digunakan pada tempat yang sepatutnya. Seharusnya, kita menetapkan amalan untuk lidah kita agar ianya tidak menjadi sia-sia atau mudharat bagi diri kita. Antara amalan lidah yang dianjurkan adalah:
  1. Banyakkan membaca Al-Quran ataupun Hadis setiap hari, sebolehnya sebelum tidur. Membaca Al-Quran bukan sahaja hanya amalan untuk lidah, malah ianya untuk menyucikan hati kita yang sering terdedah kepada kekotoran lantara dosa-dosa yang kita lakukan setiap hari.    
  2. Berzikir kepada Allah sama ada zikir umum atau khusus. Amalan lidah yang paling mudah ini, boleh dilakukan pada setiap masa dan ketika.
  3. Mengucapkan selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. dan keluarganya.
  4. Mengajarkan ilmu yang bermanfaat untuk manusia.
  5. Menyuruh ke arah kebaikan dan mencegah dari perkara-perkara mungkar. Memberi nasihat dengan lembut dan hikmah.
Lidah yang baik amalannya, akan membuatkan / memudahkan doa kita diterima oleh Allah s.w.t.

Sebaliknya, peliharalah lidah dari maksiat-maksiat yang begitu berleluasa seperti mengumpat, berkata bohong, mengeji, menyakiti hati orang lain dan sebagainya...

"barangsiapa yang membuka aib saudaranya di dunia ini, Allah akan membuka aibnya di akhirat nanti...
dan barangsiapa yang menyembunyikan aib saudaranya di dunia ini... insya-Allah, Allah akan menutup aibnya di akhirat nanti..."


Semoga ada pengajaran yang boleh kita perolehi, insya-Allah...

Wallahu'a'lam...

  

No comments:

Post a Comment