Friday, November 11, 2011

Kuliah Jumaat: 11.11.11

Assalamualaikum,

Diakui bahawa tarikh pada hari ini agak unik, 11/11/11. Bagi kalendar Masehi, tarikh seperti ini tidak akan berulang sekurang-kurangnya untuk seribu tahun lagi. Tahun hadapan juga terdapat tarikh yang tidak kurang menariknya iaitu 12/12/12. Cumanya tiada pulak 13/13/13. Mungkin itu juga salah satu sebab mengapa sebahagian manusia menganggap tarikh Masehi akan berakhir di penghujung Tahun 2012.

Kuliah Jumaat di Masjid Tengku Kelana Jaya Putra hari ini disampaikan oleh Ustaz Roslan dari UPM. Kuliah sebelum solat Jumaat hari ini menyentuh berkenaan akidah kita umat Islam.

'Akidah adalah penyuluh kehidupan manusia. Ia memberikan cahaya dan panduan bagi manusia dalam mengharungi perjalanan yang penuh kegelapan.


Antara peringatan-peringatan yang diberikan dapat disimpulkan:
  • Iman dan akidah merupakan suatu nikmat terbesar yang Allah berikan kepada umat manusia di atas muka bumi ini. 
  • Akidah perlu dipelihara dan dijaga dengan baik, dipupuk dan disuburkan dalam hati sanubari manusia.
  • Ibadah merupakan menifestasi kepada akidah. Ianya merupakan nadi kepada akidah yang kita pegang. Ibadah yang sempurna dan mantap menggambarkan akidah yang kukuh di dalam jiwa.
  • Dalam apa jua yang kita lakukan, tujuan utama adalah untuk mencari redha Allah s.w.t. ke atas diri kita.
Ciri-ciri orang beriman adalah sentiasa bertakwa kepada Allah sama ada dalam susah dan senang, mengingati Allah dan mengabdikan diri kepada Allah sepanjang masa. Sesungguhnya Allah akan memelihara orang-orang yang berusaha memelihara iman dan akidahnya.

Semoga perkongsian kali ini akan membuahkan sedikit kebaikan untuk semua.

Wassallam.
 

No comments:

Post a Comment