Tuesday, July 31, 2012

11 Ramadhan 1433H


Assalamualaikum w.b.t.

Hari ini 11 Ramadhan 1433H. Perjalanan hari ini dimulai dengan meredah hujan lebat menuju ke tempat kerja. Sepanjang perjalanan hujan turun, kadangkala lebat, kadangkala renyai. Hujan itu antara rahmat Allah s.w.t. kepada bumi dan segala penghuninya.

Alhamdulillah..... segala puji kepada Allah s.w.t. kerana menurunkan hujan pagi ini, walaupun ada segelintir manusia yang mengeluh kesah oleh hujan yang turun. Harap-harap kita tergolong dalam golongan yang selalu bersyukur dengan rahmatNya.

Sedikit ilmu dari tazkirah ringkas yang diberikan oleh Ustaz Ibrahim selepas subuh pagi tadi.

Sebahagian bijak pandai membandingkan kehidupan manusia dengan sifat alam. Sifat alam yang utama ada empat (4) iaitu tanah, air, api dan angin:
  • Tanah: diumpamakan dengan sifat sabar dalam diri manusia. Ianya menjadi hamparan yang luas, memberikan manfaat kepada hidupan lain di atasnya. Menumbuhkan tanaman.  Dipijak, ia diam, tetap setia memberi bakti atas perintah Allah s.w.t.   
  • Air: Air itu menyejukkan dan menyuburkan tanah, menumbuhkan tanaman. Menjadi asas kepada setiap kehidupan dimuka bumi ini. Itulah ilmu dan iman
  • Api: Api bersifat panas. Bermanfaat apabila digunakan pada tempatnya. Tetapi apabila tidak dikawal dan merebak, akan memusnahkan apa yang ada di sekitarnya. Perumpamaan bagi api adalah sifat marah.
  • Angin: Angin bersifat adil. Sebagaimana manusia perlu kepada keadilan.




Sekian. Wasallam.

No comments:

Post a Comment