Friday, October 5, 2012

Kita dan Dunia Maya

Assalamualaikum w.b.t.

Kini, kebanyakan kita telah tarlalu taksub dengan dunia maya, dunia tanpa sempadan. Kebanyakan kita telah mula dibelenggu dengan 'connectivity' kepada dunia maya. Antara yang polular seperti facebook, tweeter dan sebagainya. Yang jauh terasa dekat.... Sehari tidak melayari facebook, sebagai ada kekurangan yang dirasakan. Adakah kita semua sudah mulai gila...?
 
Dunia maya tanpa sempadan kini menjadi penghubung antara pemikiran manusia sejagat, tanpa mengira lokasi dan latar belakang diri. Mungkin kita tidak mengenal sama sekali secara peribadi susuk icon yang menjadi teman dalam dunia maya, tapi keakraban yang terjalin di alam maya adalah sesuatu yang 'nyata'.
 


Sememangnya teknologi maklumat dan komputer telah mengalami perubahan yang cukup besar dalam beberapa dekad ini. Teknologi komputer bermula dengan mesin sebesar bilik dengan 'punch card' sebagai media penyimpan maklumat. Kian masa berlalu, teknologi semakin mengecil dari segi saiz sebaliknya dengan kemampuan penyimpanan dan pemprosesan maklumat yang semakin bertambah.
 
Teringat dizaman persekolahan saya sewaktu mula-mula diperkenalkan dengan teknologi komputer pada pertengahan tahun 80an. Ketika itu komputer lebih kelihatan seperti mesinkira wang di pasaraya, dengan skrin hijau gelap dan paparan tulisan hijau.
 
Untuk memulakan operasi komputer, terpaksa menggunakan flopy disk 6"-DOS pada drive A. Hanya selepas itu baru komputer boleh dioperasikan. Seingat saya ketika itu menggunakan komputer IBM di sekolah.
 
Programme language yang ada hanyalah Basic, Basica dan Fortran (itu saja yang saya pelajari...). programan paling canggih yang ada hanyalah permainan bola hijau angkasa, ataupun 'spaceship' menembak 'musuh-musuh' di angkasa....hehehe
 
Kemudian barulah muncul paparan skrin bertulisan putih kebiruan. Dari Flopy disk 6" berubah kepada Flopy disk 3.5" pada Drive B, dan kini.... semuanya built-in dalam komputer...
 
Seingat saya, internet mula muncul sekitar tahun 1991. Ketika itu, hanya mereka yang mahir dengan komputer saja boleh melayari rangkaian maya internet, serta berhubung dengan rakan di luar negara. Menjadi fenomena apabila ramai pelajar yang berjaga malam di makmal komputer sehingga ke pagi, semata-mata mahu bersembang atau 'chatting' dengan rakan luar negara. Mereka balik hanya apabila menjelang subuh, itu pun kerana perlu menghadiri kelas pagi..... :)
 
Kini, rangkaian maya menjadi kegilaan kebanyakan kita, tanpa mengenal usia. Prosesnya terlalu mudah sehinggakan anak kecil pun boleh melayari internet.... agak bahaya kerana tanpa tapisan dan pengawalan dari ibu bapa, anak-anak kecil terdedah kepada anasir-anasir buruk yang banyak berlegar di dunia maya....
 
Rangkaian penghubung sosial seperti facebook dan tweeter seakan suatu keperluan. Hampir kebanyakan kita mempunyai akaun laman sosial tersebut. Kita berkongsi pengalaman, gambar, malah luahan hati dan perasaan melalui laman-laman berkenaan. Malah kadang-kadang kita lupa bahawa catatan-catatan itu boleh dibaca oleh hampir semua 'rakan' kita, juga oleh 'public'.
 
Anak-anak remaja kita seakan berlumba-lumba memaparkan gambar-gambar peribadi mereka yang 'kiut-miut' kepada umum, dengan harapan ada yang memuji dan menunjukkan minat. Tetapi kita lupa bahawa paparan sedemikian seakan suatu 'bom jangka' yang boleh meledak dan memakan diri kita sendiri di kemudian hari.
 
Cuba kita bayangkan suatu hari nanti apabila kita sudah tua, mungkin ketika itu kita sudah berusia 50 tahun dan ingin bertaubat, sejauh manakah kita tahu yang gambar-gambar yang pernah kita muatkan di laman facebook itu tidah menyumbang kepada pertambahan dosa kita....?
 
Maka seharusnya kita lebih berhati-hati tentang apa yang kita 'share' di dalam laman sosial tersebut, agar ianya tidak memakan diri di kemudian hari...     
 
Wassallam.
 
 

No comments:

Post a Comment