Tuesday, August 11, 2009

H1N1@ Selsema Babi

Perkembangan mutakhir ini agak membimbangkan sesiapa juga warga Malaysia yang prihatin terhadap kelangsungan hidup atau survival diri dan masyarakat. Negara kita dilanda musibah demi musibah, satu demi satu... dari kegawatan ekonomi, masalah sosial kanak-kanak, golongan remaja mahupun golongan dewasa, pertelingkahan politik parti-parti, ugut-mengugut, rampasan kuasa sehinggalah yang terbaru wabak H1N1 atau patut kita panggil selsema babi.
Mungkin pada pendengaran, perkataan selsema babi agak kasar namun hakikat yang perlu kita ketahui bahawa sememangnya wabak selsema yang kita hadapi sekarang ini amat dekat kaitannya dengan makhluk babi itu. Terdapat artikel yang menyebutkan, berdasarkan kajian yang dilakukan oleh pihak antarabangsa di Kanada, sememangnya terdapat perkaitan rapat antara jumlah babi (industri penternakan babi) dengan wabak yang dikenalpasti. Dengan kata lain, semakin banyak penternakan babi di satu-satu kawasan, semakin banyak kes H1N1 (selsema babi) yang dilaporkan.
H1N1 adalah penyakit selsema yang biasa menghinggapi babi, namun virus ini telah mula menjangkiti manusia hasil hubungan intim antara manusia dan babi. Lantas manusia yang terjangkit ini menyebarkannya pula kepada manusia lain sehingga tersebar luas melampaui sempadan geografi dan etnik.
Semalam, 10 Ogos 2009 sewaktu saya membawa isteri mendapatkan rawatan sakit perut (kemudian disahkan gastrik) di KPJ Shah Alam (SMC), kelihatan kakitangan KPJ menjalankan saringan ringkas terhadap pengunjung-pengunjung hospital bertanyakan sama ada sedang menghidap selsema atau batuk. Dan bilangan jangkitan yang dicatatkan amat membimbangkan. Di sana sini kelihatan orang dengan mask di muka.
Teringat sewaktu jangkitan selsema burung beberapa tahun lalu, banyak sekali unggas-unggas tidak berdosa menjadi korban, burung-burung dibunuh dan dibakar, ayam dibakar di dalam reban mereka, ada juga yang di tanam hidup-hidup. Terfikir juga, kenapa kali ini tiada pula babi-babi yang ditembak dan dibunuh, sama seperti sewaktu wabak selsema burung dan juga wabak JE yang lalu. Adakah lantaran takutkan tekanan-tekanan mereka-mereka yang suka memakan babi lantas kita hanya berpeluk tubuh sambil mengira angka korban yang bertambah setiap hari.

Ada juga artikel yang menyatakan bahawa sebenarnya wabak ini telah dirancangkan oleh pihak-pihak kapitalis berkepentingan bagi menarik perhatian dunia dan mengelakkan masyarakat dunia dari membincangkan masalah keruntuhan ekonomi dunia. Ada juga yang menyatakan tujuannya adalah kepentingan ekonomi, sama seperti peperangan menentang keganasan global, yang bertujuan menaikkan industri ketenteraan dan sebagai medan ujian senjata. Yang menjadi mangsa adalah rakyat terbanyak seperti kita.
Mungkin juga ada artikel yang boleh mambantu kita menghadapi musibah ini, sebagai ikhtiar kita selain doa kepada Allah s.w.t.
Ada yang mencadangkan supaya pesakit yang dijangkiti H1N1 ini memakan atau meminum jus epal hijau (6 biji sehari). Ada juga yang mencadangkan mengamalkan air rebusan jintan manis sebagai amalan bagi meningkatkan tahap imunisasi tubuh. Walau apa pun, berusahalah... dan berdoa. Insya-Allah kita terhindar dari wabak penyakit ini.

No comments:

Post a Comment