Friday, August 14, 2009

Ujian dan Musibah

Hari ini mimbar masjid memberi peringatan tentang musibah atau ujian terkini yang melanda negara dengan nama H1N1 @ selsema babi. Khatib mengingatkan bahawa walau apa pun nama yang diberikan terhadap musibah yang melanda, yang penting adalah tindakan dan pengajaran yang perlu diambil daripada nusibah yang dihadapi.
Peringatan diberikan atas dasar bahawa setiap musibah yang melanda adalah merupakan pengajaran dan peringatan dari Allah s.w.t. untuk umat manusia sama ada mereka sedar atau tidak, sama ada kita mengambil pengajaran atau terus terlalai dan hanyut oleh nafsu dan dunia. Setiap musibah yang melanda adalah akibat secara langsung atau tidak langsung oleh perbuatan tangan-tangan manusia.
2 hari lalu, kita diberitakan oleh pemergian Ustaz Asri yang pergi mengadap Allah menjangkau usianya 40 tahun (lebih kurang 1 jam akhirat) dengan asbab serangan jantung. Namun hakikatnya adalah tibanya tempoh tamat ujian dunia sebagaimana perjanjian yang termetrai sejak azali antara makhluk dengan Allah s.w.t.
Apakah pengajaran yang kita patut ambil? Adakah berkenaan penjagaan kesihatan? Mengelakkan potensi serangan? Bersenam? Penyediaan harta untuk yang ditinggalkan? Ataukah satu-satunya bekalan yang boleh kita bawa - amalan kita?
Pernahkah kita merenung seketika, bagaimana kelak akan aku hadapi sakaratul-maut. Adakah sakit? Sesungguhnya sakaratul-maut itu teramat sakit!

No comments:

Post a Comment