Friday, August 21, 2009

Ramadhan Datang Lagi...

Ramadhan Al-Mubarak datang lagi untuk ke sekian kalinya menemui makhluk-makhluk Allah di atas muka bumi. Berbagai-bagai rasa dan cara ditunjukkan oleh umat manusia dalam menyambut kedatangan Ramadhan... ada yang suka dan gembira, ada yang resah dan gelisah, ada yang mengeluh, malah ada juga yang mencemuh....
Berbagai tafsiran hati manusia bergantung kepada tahap keimanan individu... besar atau kecil iman seseorang. Namun yang pastinya, Ramadhan tetap berkunjung di muka pintu selagi datang perintah Allah... sebelum kedatangan Kiamat Al-Qubra yang menandakan penamatnya ujian untuk umat manusia di muka bumi ini.
Mimbar masjid Kelana Jaya hari ini mengingatkan umat manusia yang beriman agar mengambil kesempatan tawaran Allah sempena kedatangan Ramadhan tahun ini. Dinukilkan bahawa 3 tawaran terbesar yang Allah s.w.t. tawarkan sepanjang ramadhan:
  1. Awal Ramadhan adalah rahmat Allah
  2. Pertengahan Ramadhan adalah keampunan Allah
  3. Akhir Ramadhan adalah pembebasan dari Neraka Allah terhadap makhlukNya yang terpilih.

Maka, sebagai makhluk, sebagai umat Islam seharusnya kita mengambil kesempatan ini, manfaat ini mencari redha Allah atas kehidupan kita di atas muka bumi ini. Mungkin inilah Ramadhan terakhir untuk kita sebelum kita kembali menemui Allah s.w.t.

Sama-samalah kita berusaha ye.... :)

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak
Selamat Menjalani Ibadah Puasa
Semoga Amal Kita Semua Mendapat Redha Allah

Amin

No comments:

Post a Comment