Monday, September 14, 2009

Akhir Ramadhan

Setiap detik masa berlalu bermakna bertambah usia kita, semakin kuranglah umur kita yang tinggal. Masa datang dan pergi, masa yang berlalu tak akan dapat kita kecapi kembali...

Ramadhan kian menuju ke penghujungnya. Ketika ini kebanyakan umat Melayu di Malaysia mula melupakan Ramadhan walaupun Ramadhan masih wujud dan setia bertandang ke pintu rumah kita. Kita lebih suka dan selesa membincangkan perihal berakhirnya Ramadhan dan sambutan Hari Raya Idilfitri di mana memang sepatutnya Hari Raya kita sambut dengan penuh keriangan dan pengertian.

Namun, apakah pengertian sebenar tercapai sedang kita tidak begitu menghiraukan Ramadhan. Apakah kegembiraan yang kita kecapi merupakan kegembiraan hakiki ataupan hanya kegembiraan plastik yang penuh kepura-puraan.

Jemaah di surau pun sudah mulai berkurangan. Kalau pada hari pertama dan kedua Ramadhan, bilangan jemaah ramai sampai penuh surau, kini tinggal 2 saf pada awal terawikh. Melepasi 8 rakaat, jemaah tinggal satu saf, itu pun kadang kala tak penuh.

Tapi kalau kita menjengah ke pusat beli belah di bandar, manusia bersesak-sesak, pelbagai rupa dan warna, muda dan tua, semuanya sibuk membeli untuk persediaan raya (tak ketinggalan saya pun membeli belah sama... penat gile... memang ramai gile...)...

Bila dah raya, KL senyap sunyi dek kerana warga kota sebahagian besarnya pulang ke kampung. Ketika ini yang memeriahkan kota Kuala Lumpur kebanyakannya warga pendatang; Myanmar, Bangladesh, Indonesia, Cina, India dsb. Umat Melayu jadi minoriti sungguh...

Tapi yang best, bazar Ramadhan!! Tiap hari menyediakan menu yang berbagai... cuma kena hati-hati takut terbeli makanan yang tercemar!! Haru pulak.
Namun, hari-hari terakhir Ramadan akan menyaksikan susut peniaga di Bazar Ramadhan dek kerana peniaga pulak yang sibuk buat persediaan menyambut Raya setelah mengaut keuntungan sepanjang bulan Ramadhan.
"Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna
agar dapat kulalui dengan sempurna..."

No comments:

Post a Comment