Thursday, September 17, 2009

beberapa hari menjelang raya.

Hari ini 17 September 2009 bersamaan dengan 27 Ramadhan 1430. Sudah 27 hari kita menjalani ibadah puasa. Ramadhan kian sampai ke penghujungnya. Umat Melayu Islam di Malaysia sejak dari awal Ramadhan telah mula menyaipkan persediaan menyambut Hari Raya Idilfitri. Di penghujung Ramadhan ini, lagilah galak dan ligat persediaan yang dibuat.

Anak rantau sudah memikir-mikir dan terbayang-bayang perjalanan balik ke kampung halaman menemui ayah ibu. Nak kerja pun macam tidak ade 'mood' - segalanya jadi 'mood raya'. Bos bagi arahan pun macam payah je nak ikut, lebih seronok bersembang dengan kawan-kawan tentang persediaan raya masing-masing, baju raya, kuih raya dsb. Yang bujang, pastinya akan menuju kampung halaman. Yang dah berkahwin, pastinya merancang giliran kampung siapa pula raya kali ini. Anak-anak gembira mengenangkan akan berjumpa dengan sepupu sepapat di kampung kelak.

Tiket bas express habis terjual sejak awal Ramadhan lagi. Kalau baru cadang-cadang nak balik naik bas ketika ini... lupakan saja. Silap haribulan beraya sendiri di ibu kota berteman air mata dan air liur, dek terkenang masakan ibu di kampung... ketupat, rendang, kuah lodeh, sate, ayam masak merah dan berbagai lagi hidangan yang melelehkan air liur. Tak kan sama masakan ibu dengan masakan di kedai walaupun menunya sama...

Ketika ini bilangan peniaga di pasar Ramadhan mula menyusut dek kerana pak-pak peniaga juga nak buat persiapan untuk menyambut hari raya. Yang bujang mula bermasalah mendapatkan juadah berbuka puasa lantaran kurang menu pilihan. Namun kegembiraan dan semangat untuk balik beraya tetap tergambar di wajah ceria.

Yang paling gembira pastinya anak-anak dan juga yang masih merasa dirinya kanak-kanak... Ketika inilah peluang anak-anak mengumpul duit raya, dan mak bapak pulak yang pening kepala, mana nak cekau budget untuk duit raya anak-anak dan tak ketinggalan juga anak buah yang datang bertandang.

Jalan raya kian sesak seawal pagi sementelah perantau mula mengatur langkah menuju ke kampung halaman. Ada yang balik malam, ada yang balik awal pagi. Yang pastinya kemeriahan di lebuhraya dan jalan-jalan raya memang begitu terasa di musim perayaan sebegini. Polis pula bertungkus lumus mengatur segala strategi ops-ops yang entah kali keberapa bagi memantau sikap pemandu. Namun hasilnya masih lebih kurang sama saban tahun, bilangan kemalangan tetap juga di tahap yang sama.
Salam Ramadhan untuk semua umat Islam
Salam Idilfitri untuk umat Islam yang berjaya
Selamat Menyambut Hari Raya Idilfitri
Maaf Zahir & Batin

No comments:

Post a Comment