Wednesday, September 30, 2009

Selepas Idilfitri

Hari ini 11 Syawal 1430H, sudah 11 hari umat Islam selamat menyambut Hari Raya Idilfitri. Kota raya Kuala Lumpur sesak semula apabila mereka-mereka yang balik kampung, pulang semula ke kota menyambung kerja yang ditinggalkan sementara. Namun, mood raya masih kelihatan di mana-mana. Banyak jamuan dan rumah terbuka diadakan bagi menjamu tetamu yang berkunjung. Bukan saja rumah, pejabat dan hotel-hotel pun banyak yang terbuka, poket pun ikut terbuka jugak... kanak-kanak yang pastinya paling gembira mengumpul duit raya dari mak ayah dan rakan-rakan mak dan ayah (bagi mereka yang mempunyai anak ramai.. mak ayah pun tumpang gembira sama tolong mengira duit raya anak-anak.... hehehe)

Menteri pulak dok bising, mengapa selepas berbagai promosi dan kempen keselamatan jalan raya, kadar kemalangan masih juga di takuk lama. Manusia masih juga alpa dan lalai serta memandu mengikut perasaan di jalan raya. Namun, selagi manusia bernama manusia, selagi itu dia mudah lupa dan lalai... dan mudah juga dilalaikan. (Kita juga lupa bahawa apabila sampai masa perjanjian kita, mahu atau tidak kita mesti berangkat dan diusung menuju ke alam barzakh, tempat kembalinya kita... kemalangan yang berlaku hanyalah asbab yang ditentukan..)

Jadi, sebelum maut datang menjemput, beringatlah dan berhati-hatilah, mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan yang diterima Allah dalam redhaNya apabila tiba masa kita pergi meninggalkan dunia ini... wassallam

No comments:

Post a Comment