Wednesday, October 7, 2009

Baju Raya

Hari ni 18 Syawal 1430H... dah 18 hari kita meninggalkan Ramadhan. Dah 18 hari kononnya kita berjaya 'graduate' daripada madrasah Ramadhan. Maka umat Melayu Islam Malaysia ni berlumba-lumba mengadakan rumah terbuka bagi meraikan 'kejayaan' mengharungi ujian di bulan Ramadhan.
Jamuan rumah terbuka merupakan adat baru yang melanda Malaysia. Fenomena ini mula kelihatan sejak kira-kira 10 tahun lalu. Ketika ini akan kelihatan bermacam pakaian baru dan cantik diperagakan... nak tayang baju raya la katakan. Terutama bagi orang lelaki, ketika inilah kalau nak lihat lelaki-lelaki macho ini memperagakan baju Melayu lengkap dengan samping (tak kira la samping songket atau samping kain pelikat...) Almaklum, bagi lelaki Melayu amnya, baju Melayu lengkap ini hanya di pakai setahun sekali... eh... silap! Setahun dua kali, Raya Idilfitri dan Raya Idiladha (itu pun semasa pergi ke masjid untuk sembahyang raya... kalau tahan sikit mungkin sampai ke petang... kalau tidak balik dari Masjid, dah berbungkus baju tu semula.

Berbanding dengan golongan wanita, mereka sentiasa atau kerap memperagakan baju kurung terutama bagi yang bekerja. Mungkin sesetengah wanita yang dah mula melupakan baju kurung, lebih selesa mengenakan blouse dan seluar atau skirt semasa bekerja. Namun kebanyakan wanita tetap mengenakan baju kurung kerana sifatnya yang sesuai dengan tudung bagi menutup aurat mereka.
Ketika jamuan raya sebegini, kita dapat melihat berbagai fesyen pakaian wanita. tak kira lah sama ada baju kurung, kebaya ataupun berbagai-bagai lagi fesyen lain. Namun dek kerana golongan Hawa ini dah selalu sangat bersolek, boleh kata setiap hari, maka kelainan yang cuba ditonjolkan seakan tidak kelihatan. berbanding dengan golongan Adam yang hampir sepanjang tahun melupakan baju Melayu (kecuali masa ke masjid dipakai dengan kain pelikat..) dan tidak bersolek, sesekali berbaju melayu lengkap seakan menampakkan kelainan yang lebih ketara.

Bak kata orang tua-tua... ALAH BISA, TEGAL BIASA, kalau dah terlalu biasa, dah tak de 'bisa'nya. Renung-renungkan....

Kumpulan jejaka-jejaka...

No comments:

Post a Comment