Tuesday, October 13, 2009

Zon Selesa

Sebagaimana namanya, kita berasa amat selesa berada dalam zon selesa. Setiap dari kita mempunyai zon selesa masing-masing. Secara tidak langsung, kita mengikat diri kita sendiri untuk terus berada di dalam zon selesa walaupun mungkin hakikatnya kita tidak pun seselesa mana.
Ketakutan yang menggugat tanpa kita sedari, terus membelenggu diri walaupun hakikatnya kita sedar kita ingin keluar dan patut keluar dari zon selesa, meneroka alam luas di luar zon yang kita telah biasa. Bayangkan, kita lebih suka melalui jalan-jalan yang kita lalui setiap hari untuk ke tempat kerja, tanpa terfikir untuk sesekali menerjah dan meneroka laluan/ruang lain yang kita tidak biasa. Kita selesa mendengar siaran radio yang sama hampir setiap hari. Kita selesa dengan aktiviti harian kita walau serutin manapun ia, walaupun hati kecil kita pernah mencadangkan aktiviti lain di luar dari rutin harian.
Mengapa kita terhambat? Mengapa kita takut untuk meneroka dunia di luar tembok sempadan yang kita sendiri membinanya. Kita mengunci rapat pintu kebarangkalian, dan hanya sesekali menjenguk melalui tingkap, memerhati dan mengagumi keindahan di sebelik tembok zon selesa yang kita bina.

FEAR: False Emotion Apear Real
Hakikat ketakutan yang kita alami sebenarnya hanyalah mainan emosi. Kita yang menjangkakan kemungkinan-kemungkinan yang buruk bakal berlaku apabila kita meneroka dunia luar. Kita takut andai kita tidak dapat kembali ke dunia kita semula, dunia selesa kita.
Persoalannya, bagaimanakah perasaan takut ini begitu menebal dalam pemikiran kita. Adakah kita dilahirkan dengan perasaan takut? Atau kita dididik dengan perasaan takut?
Adakah seorang anak yang baru lahir mempunyai perasaan takut. Bagaimana anak kecil kita mahu belajar berjalan jika dia takut untuk jatuh? Bagaimana anak kecil kita mahu belajar bercakap jika dia takut ditertawakan?
Sedar atau tidak, ibu bapa sebenarnya menyemai perasaan takut yang begitu negetif dalam diri anak-anak. Takut tempat gelap, nanti ada momok. Takut tempat tinggi, nanti jatuh. Walaupun tujuan jangka pendek memang baik, namun hasilan jangka panjang dalam pembinaan jiwa anak-anak menurun kepada negatif. Tanpa disedari, kita membenamkan kekuatan diri dengan ketakutan palsu yang diada-adakan.

Permainan emosi ini merupakan antara faktor terbesar yang menghambat seseorang dari mengecap kejayaan. Keselesaan berangan-angan mencapai impian... tanpa ada usaha gigih mencapainya kerana usaha adakalanya menjerih dan memeritkan.

Dream + action = reality

Dream – action = fantasy

Apakah pilihan kita??

No comments:

Post a Comment