Thursday, October 15, 2009

Happy Birthday Alya (7 tahun)

Semalam, 14 October 2009 genaplah umur Nur Alya Safiah 7 tahun. Diam tak diam dah besar anak ayah ni. Begitu cepat masa berlalu...

Masih terbayang-bayang saat kelahirannya di Hospital Bandar Muadzam Shah. Keletahnya ketika kecil, belajar berjalan jatuh, belajar bercakap, belajar makan sendiri...

Ketika berumur 2 tahun, Alya pernah terperangkap di dalam kereta sendirian. Ketika itu kami sedang bersedia untuk balik ke kampung di Simpang Rengam Johor. Aku menghidupkan enjin kereta Satria Merah, lalu memunggah beg-beg pakaian yang perlu dibawa. Sebagaimana biasa Alya merengek-rengek nak masuk ke dalam kereta, mungkin teruja untuk balik kampung.

Kereta Satria mempunyai 'centralized doorlock switch' antara seat pemandu dan penumpang sebelah. Dek kerana terujanya, Alya telah tertekan suis berkenaan dengan keadaan semua pintu dan tingkap kereta tertutup. Salah aku juga sebab kurang berhati-hati dan tidak mengambil langkah berjaga-jaga. Dalam keadaan panik, aku cuba membuka pintu sebagaimana biasanya dilakukan orang yang tertinggal kunci di dalam kereta (tapi aku tertinggal anak kecil di dalam kereta).

Dalam masa sama isteriku cuba mengagah dan mengacah Alya untuk bergerak antara seat pemandu dan penumpang, dengan harapan dia akan memijak suiz centralized doorlock, tapi tetap tidak berlaku walaupun telah berkali-kali Alya yang masih tidak tahu apa-apa bergerak pergi dan balik antara dua seat tersebut. Akhirnya Alya duduk, mungkin kepenatan 'bermain' atau dia dah mula bosan. Nasib baik ketika itu aircond dipasang, jadi Alya tidak kepanasan seorang diri.

Akhirnya aku memecut motosikal ke bengkel Tuan Rumah berdekatan, meminta bantuan mekanik untuk membukakan pintu kereta. Awalnya kami cuba teknik membuka pintu melalui celah antara tingkap dan dinding pintu, tapi masih tidak berhasil. Nak buka pintu booth bahagian belakang pun gagal. Akhirnya aku mencadangkan supaya dibuka bonet depan dan mematikan enjin secara manual / paksa, tapi pintu masih juga gagal dibuka.

Dalam keadaan terdesak begitu, nyaris aku memcahkan cermin sisi kereta. Tapi mekanik yang membantu mencabut pula wayar sambungan bateri, barulah pintu terbuka secara automatik. Fuuuhhh.... barulah lega rasanya.... selamat anak aku...

Kini semua itu tinggal kenangan. Alya kian membesar dan belajar di Sekolah Integrasi. Semoga Alya berjaya dan menjadi anak solehah...

Gambar ketika majlis penyampaian hadiah Tadika Seri Bistari. banyak juga hadiah yang Alya dapat.
(Photo edited using Photoshop)

No comments:

Post a Comment