Friday, December 18, 2009

Ma'al Hijrah 1431H

Hari ini adalah 1 Muharam 1431H. Di Malaysia, hari ini merupakan cuti umum sebagai menandakan rasa hormat kita terhadap sambutan Ma’al Hijrah, menghormati saat penggantian tahun dalam Islam. Namun, apakah hanya itu? Apakah kita benar-benar mengetahui sejarah hijrah Rasulullah? Bagaimanakah penghayatan kita sebagai umat Islam.

Sebahagian umat Islam berkumpul menjelang waktu Maghrib 29 Zulhijjah di akhir tahun, membaca Yasin, doa akhir tahun, solat maghrib dan diikuti do’a awal tahun. Berdasarkan statistic, hanya sebahagian kecil dari umat Islam yang mengikuti sambutan Ma’al Hijrah ini. Sungguh berbeza dengan sambutan tahun baru Masehi dimana sambutan diadakan secara besar-besaran dengan budget berjuta-juta dihamburkan untuk hiburan yang melalaikan semata.

Cuba kita renungkan, adakah kita benar-benar memahami makna di sebalik Hijrah Rasulullah s.a.w.?
Dalam forum yang diadakan oleh syarikat tempat ku berkerja sempena sambutan Ma’al Hijrah semalam, ahli panel ada menyatakan beberapa perkara untuk kita kongsi dan fikirkan bersama. Hijrah yang disuruh oleh Allah adalah:
  • Hijrah sebagai pengorbanan kepada Allah s.w.t.
  • Hijrah untuk menuntut ilmu yang diredhai Allah s.w.t.
  • Hijrah daripada maksiat kepada taat kepada Allah s.w.t.
  • Hijrah kepada perkara yang lebih baik, tidak kira sama ada dari sudut ekonomi, social, ibadat dan sebagainya.

Dan secara keseluruhannya, kita sebagai manusia ciptaan Allah di atas muka bumi ini tidak dapat lari dari Hijrah terbesar yang telah ditentukan oleh Allah. Ingatkah kita, kita berhijrah dari alam ruh ke alam rahim. Dari alam rahim kita berhijrah ke alam dunia. Apabila tiba masanya kelak, kita akan berhijrah pula ke alam akhirat, dimulai dengan alam barzakh, berhijrah ke padang mahsyar, melalui titian sirat setelah dibicarakan. Dan matlamat terbesar kehidupan kita ditentukan, sama ada kita akan berhijrah ke naraka atau ke syurga Allah s.w.t.

Itulah Hijrah terbesar kita sebagai Hamba menuju kepada Allah s.w.t.

No comments:

Post a Comment