Tuesday, December 8, 2009

Perjalanan Manusia

Demi matahari dan sinarnya di pagi hari... Demi bulan apabila ia mengiringi... Demi siang apabila menampakkan dirinya... Demi malam apabila ia mengiringinya... Demi langit berserta segala binaannya.... Demi bumi dan segala penghamparannya... Demi jiwa serta penyempurnaannya... Allah mengilhamkan keburukan dan kebaikan ke dalam hati... Beruntunglah kepada sesiapa yang menyucikannya... Merugilah kepada sesiapa yang mengotorinya....

(petikan dari Surah As-Syams...)

Keberadaan manusia di atas muka bumi ini hanyalah sedetik dari lipatan sejarah penciptaan alam yang maha luas ini yang dimulai dengan 'Big Bang' lalu berkembang alam ini membentuk unsur-unsur asas atom. Ini diikuti dengan pembentukan galaksi dan bintang serta planet-planet. Pembentukan bumi sendiri mengambil masa yang panjang sebelum penciptaan manusia pertama, nabi Adam a.s.
"dan apakah orang-orang kafir itu tidak melihat bahawasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu (satu unit penciptaan), kemudian kami pisahkan antara keduanya. Dan daripada air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapakan mereka tiada juga beriman?". (Surah Al-Anbia: 30)
Sejak dari mula manusia dijadikan, Allah mengajarkan Nabi Adam, bapa segala umat manusia akan nama-nama alam yang terbentang luas ini bagi meningkatkan taraf keilmuan makhluk bernama manusia. Wahyu pertama yang diturunkan Allah s.w.t. kepada Baginda Rasulullah melalui perantaraan Malaikat Jibril menyeru kepada umat manusia..
"Bacalah dengan nama Tuhanmu..."
Namun kebanyakan manusia tidak membaca, memandang tapi tidak melihat, membaca dengan mata, bukan dengan minda dan hati. Lalu bagaimanakan manusia mahu mengambil pengajaran akan alam ciptaan Allah s.w.t. yang maha luas ini...

Perjalanan kehidupan manusia melalui 7 fasa:

  1. Alam ruh
  2. Alam rahim
  3. Alam dunia
  4. Alam barzakh
  5. Padang Mahsyar
  6. Titian Sirat
  7. Syurga / Neraka

Setiap manusia yang dijadikan Allah pasti akan menempuh kesemua 6 alam yang pertama. Setiap manusia yang dihidupkan di dunia ini akan menempuh kematian yang pasti, akan menempuh alam barzakh, perhimpunan di Padang Mahsyar, pengadilan dan titian sirat. Namun, akhir perjalanan manusia akan terbahagi dua, sama ada ke Syurga Allah... atau ke Naraka Allah. Akhir perjalanan kita akan bergantung sepenuhnya kepada Ehsan dan Rahmat Allah s.w.t. kepada kita makhluk-makhluk Allah.

Namun, Allah s.w.t. tidak zalim. Di dunia ini kita diseru kepada jalan menuju Syurga Allah. Hanya apakah kita mengikutinya atau tidak, kitalah yang menzalimi diri kita sendiri.

Seandainya kita mencari kebahagian, kebahagian bagaimanakah yang kita mahukan. Yang sementara ataukah yang kekal abadi.

Renung-renungkan.....

No comments:

Post a Comment