Wednesday, December 30, 2009

Sambutan Tahun Baru?

Hari ini 30 Disember 2009, bermakna tinggal 1 hari saja lagi sebelum tahun baru 2010 muncul menampakkan dirinya. Pastinya ramai masyarakat dunia sedang tidak sabar-sabar dan berbagai persiapan dilakukan dalam menyambut perayaan pertukaran tahun Masihi ini. Berbeza dengan sambutan Ma'al Hijrah 12 hari lalu, segalanya serba sederhana bagi yang meraikannya, malah ramai juga yang tidak sedar tentang sambutan untuk umat Islam itu.

Pelik bukan?

Namun begitulah nasib umat akhir zaman ini, lebih mementingkan perkara-perkara lagha dan melekakan. Lebih menitikberatkan hiburan zahir tanpa memikirkan akibat di sebalik tindakan. Almaklum, syaitan telah berjaya menyesatkan manusia, malah akan terus berusaha meleka dan menyesatkan sebanyak umat manusia yang boleh, selagi belum muncul Kiamat Kubra.

Bunga api dan mercun seakan suatu yang wajib di'ada'kan sempena sambutan ini. Di seluruh dunia akan disirami cahaya bunga api dan dibingitkan letupan mercun sebaik detik 12 malam muncul. Manusia, lelaki dan perempuan bercampur baur meraikannya tanpa rasa segan maupun silu. Malah ada yang tidak segan-segan melakukan maksiat di tempat awam, memekik dan melolong, tidak kurang juga anak-anak muda menonggang air arak dan mengambil dadah demi sabutan itu. Yang berugama Islam juga ramai yang seakan lupa diri, terutama anak-anak muda yang pegangannya masih boleh dipertikaikan...

Adakah hanya itu makna tahun baru? Countdown, bunga api, mercun, hiburan, enjoy hingga ke pagi... Ke mana pergi jati diri umat?
Sambutan tahun baru Masihi adalah menandakan pertukaran tahun Masihi berdasarkan tahun Matahari umat Kristian yang dikira dari kelahiran Nabi Isa a.s. Kalendar matahari ini sememangnya digunakan oleh umat manusia seluruh dunia, termasuk dunia Islam, kerana tahun matahari ini mengikut peredaran Bumi mengililingi Matahari seterusnya mempengaruhi musim dunia.
Tahun Hijrah pula digunakan oleh umat Islam berdasarkan tahun kiraan bulan. Ini digunakan dalam menentukan peribadatan manusia. Memang terdapat perselisihan jumlah hari berdasarkan pengiraan bulan dan matahari, dan ini sememangnya mempunyai hikmah yang besar kepada umat islam.
Sebagai contoh, Bulan Ramadhan mendapat giliran selisih dengan peredaran matahari, membolehkan umat Islam merasakan perbezaan apabila berpuasa di bulan panas dan juga di bulan 'sejuk', bergantung kepada perselisihan antara Tahun Hijrah dengan Tahun masihi.

Walau apa pun sambutan yang diberikan, apa yang pasti usia kita meningkat dari hari ke hari. Umur kita di dunia semakin singkat, menuju kepada akhirannya yang kita tidak tahu sama ada sudah terlalu hampir atau kita masih mempunyai masa...

Semakin kita di mamah usia, semakin kita merasa keuzuran pada tubuh badan yang dahulunya segar bugar dan sihat sejahtera.

Orang kata, 'life start at 40'... benarkah?

Atau adakah sebab menjelang usia 40 baru kita menyedari kehidupan yang kita lalui. Ketika ini, badan kian menyusut, semakin banyak penyakit menyerang; kencing manis, jantung, darah tinggi dsb, kita mula mengenang kembali usia muda yang kebanyakannya kita sia-siakan... Selepas usia 40 baru kita sedar dan berusaha menjaga kesihatan, pemakanan (atau kita dah tak boleh makan sebarangan...?) dan sering berulang alik ke hospital mendapatkan rawatan.

Hari ini juga adalah hari ke 19 bapa mertuaku berada di wad akibat penyakit batu karangnya, bermula 12/12/2009, melakukan pembedahan pada 21/12/09 dan masih dalam proses pemulihan di wad. Memandangkan bapa mertuaku mempunyai penyakit kencing manis, maka proses pemulihan luka pembedahan agak lewat. Apapun, kami mendoakan semoga bapa mertuaku segera sembuh....

Walau apapun, Selamat menyambut Tahun Baru 2010, semoga beroleh keberkatan bagi usia yang kita lalui dan umur yang masih berbaki.

No comments:

Post a Comment