Wednesday, April 13, 2011

'Last minute'...!

Hmm..... kita dah memasuki minggu kedua bulan April 2011. Ketika ini tentunya isu yang pasti hot adalah berkenaan taksiran cukai pendapatan dan juga perniagaan. Pasti ramai yang berkira-kira bagaimana untuk mendapatkan rebat sebanyak yang mungkin untuk mengurangkan cukai yang perlu dibayar. Ketika inilah kita menyelongkar semula segala resit-resit pembelian buku-buku, komputer, bayaran broadband, resit bayaran zakat sama ada zakat pendapatan ataupun zakat fitrah.   


Kalau dulu kita biasa mengisi borang BE 'hardcopy', sekarang kita mengisi borang BE melalui sisten 'online'. Pastinya lebih mudah. Tetapi ramai juga yang masih menunggu saat-saat akhir untuk mengisi borang.

Ketika itulah akan terdengar banyak rungutan orang ramai berkenaan sistem yang 'lembab', pegawai itu lambat, tak faham, dan sebagainya. Entah kenapa budaya 'last minute' ini begitu amat-amat 'sebati' dengan rakyat kita ini, tidak terkecuali jugak aku sendiri.... heheheh.

Kalau kita memandang semula sejarah diri kita sendiri, di zaman persekolahan, kita juga mengaplikasikan diri dengan budaya 'last minute' ini. Kebanyakan yang berlaku, para pelajar (termasuk aku ketika itu) hanya lebih menumpukan perhatian terhadap pelajaran ketika hampir dengan peperiksaan. Pada masa-masa peperiksaan dirasakan masih jauh, kita lebih banyak bermain-main dan berangan-angan.

Guru-guru dan ibu bapa juga memainkan peranan dengan menekankan peperiksaan sebagai matlamat pembelajaran, bukannya ilmu itu sendiri. Malah, kita ketika ini masih menekankan perkara yang sama terhadap anak-anak kita akan peri pentingnya peperiksaan berbanding ilmu yang didapati. Agak-agak nanti, pasti anak-anak kita akan turut meng'aplikasi'kan budaya 'last minute' dalam hidup mereka. ketika itu kita hanya boleh menggigit jari sambil merungut, mengapa jadi begini...???

Sedangkan kita tahu dan sedar jawapannya ada pada kita ketika ini. Tapi, mahukah kita berubah dan merubahnya...?

Untuk difikirkan bersama....
 

No comments:

Post a Comment