Sunday, April 17, 2011

Pilihanraya


Assalamualaikum,

Berita malam tadi mengisahkan kejayaan BN dalam pilihanraya negeri Sarawak. Daripada 71 kerusi yang dipertandingkan, BN menang 55 manakala PR menang 16. Maka kita melihat bahawa negeri Sarawak masih lagi di bawah penguasaan BN.

Apa nak di kata? Ini adalah ujian dari Allah untuk makhluknya di muka bumi ini. Selari dengan petunjuk akhir zaman dimana dinyatakan bahawa penguasa di akhir zaman adalah dari golongan yang rendah akhaknya antara kamu, yang tidak mahu tertegaknya hukum Allah dimuka bumi ini.

Ujian ini juga tertuju kepada pejuang-pejuang agama Allah, sama ada meneruskan perjuangan atau berputus asa dan meletak senjata.    


Kepada yang menang diucapkan tahniah. Terima ianya sebagai tanggungjawab yang akan dibicarakan nanti selepas kita mati, tidak kira sama ada mati sebagai Islam, atau kafir. Tanggungjawab sebagai pemimpin bukanlah untuk mengisi tembolok dan perut sendiri semata-mata, tetapi berkhidmat kepada masyarakat. Oleh itu jadilah pemimpin yang baik dan bertanggungjawab.

Kepada yang kalah, terimalah sebagai kekalahan dan teruskan perjuangan. Berjuang dengan kritis, untuk menegakkan kebenaran, berbuat baik kepada masyarakat dan bukannya untuk kepentingan diri sendiri. 

Yang pentingnya, kita harus sedari bahawa setiap apa yang kita lakukan di dunia ini akan dihisab di akhirat nanti.

Wallahu'alam. 

No comments:

Post a Comment