Saturday, April 16, 2011

Teknologi: GIS

Dua hari aku menghadiri training dalam Geographical Information System GIS. Semalam di Ground Data Solution di PJ dan hari ini di Geoinfo Services SB, Taman Melawati KL. 

Menarik juga bila belajar semula perkara yang lama aku telah tinggalkan dan perkara yang aku baru pelajari. Terasa diri ini banyak ketinggalan, tak terkejar rasanya kalau nak mengikut perkembangan dan kemajuan teknologi. Lebih membuat aku terasa sangat apabila aku melihat golongan muda lebih terkehadapan dalam teknologi terkini.  

Perkara mudah, staff yang 'mengajar' atau memberi penerangan dan briefing kepada kami rata-rata baru setahun menamatkan pengajian mereka. Dan kelihatannya mereka begitu bersemangat dan confident serta berpengetahuan mendalam (mungkin disebabkan setiap hari mereka mengadap kerja mereka yang berkaitan dengan teknologi GIS.... hehehe) 

Semalam, staff yang mengajar di GDS, Atikah, baru graduate tahun lepas dari UiTM. Manakala hari ini staff yang mengajar, Nadia, juga graduate tahun lepas di UTM Skudai. Melihat pada cara gaya si Nadia mengajar, tidak kekok langsung malah dengan confident sekali. Bila aku siasat sket, rupanya dia menjadi guru tuisyen matematik secara sambilan di rumahnya (keluarganya tinggak di Ulu Klang).

Kalau nak ikutkan, malu juga bila dah tua-tua macam ni baru nak belajar tentang GIS, sedangkan aplikasinya sudah mula digunakan secara menyeluruh di kebanyakan bidang pengetahuan dan pekerjaan daripada perladangan, perikanan, industri, pengawalan dan termasuk engineering. Tapi, macam biasa, aku tebalkan muka dan bertanya sebanyak mungkin untuk aku cungkil ilmu pengetahuan dari mereka.

Tak salahkan kita belajar dari orang yang lebih muda dari kita.


Memang kalau kita perhatikan, sememangnya anak muda punya semangat dan kekuatan dalam memanfaatkan teknologi dalam zaman mereka (mungkin zaman aku dah mula berlalu... hehehe, kini zaman mereka, zaman teknologi canggih... hahaha). Golongan 'tua' atau 'orang lama' biasanya sedikit beku dengan teknologi.

Contoh termudah, handphone sering bertukar ganti, dari satu model kepada model seterusnya. Banyak aplikasi-aplikasi terkini yang canggih-manggih keluar dengan model-model terbaru hp, tapi bagi aku, aplikasi-aplikasi itu agak kurang aku gunakan, malah setengahnya tidak aku hiraukan. Bagiku, cukup apabila aku dapat meng'akses' perkara asas yang aku perlukan: perhubungan, maklumat penghubung (phonebook) itu yang penting. Dan kini aku baru belajar menggunakan 'map' dalam Blackberry, penggunaan email dan access internet serta modem.

Walaupun aku tahu banyak lagi aplikasi-aplikasi canggih dalam blackberry tu, tapi semacam tiada masa pulak aku nak 'explore'.... hehehe. Mungkin otak aku dah mula beku, hehehe....

Namun, aku masih percaya, kita tidak boleh terlalu bergantung sepenuhnya kepada teknologi. Sesekali kita harus meninggalkan HP di rumah, dan menikmati kehidupan kita dengan sendiri, tanpa dihantui oleh teknologi. Sesekali keterasingan itu juga berguna dan menenangkan.....

    

No comments:

Post a Comment