Monday, April 11, 2011

Sakit gigi

Assalamualaikum,

Bangun pagi gigi terasa sakit. Sebenarnya dah lebih dua minggu gigi geraham ni meragam. Tampalan yang dilakukan lebih setahun lalu tertanggal dan pecah. Jadi hari ni aku MC.

Awalnya aku bercadang nak kerja hari ini, tapi bila gigi semakin sakit, berkumur dan gosok gigi pun terasa sakit, makan pun terpaksa kunyah dengan berhati-hati, jadi aku membatalkan niat. Aku kena ke klinik gigi hari ni.   

Jam 0910 pagi aku dah terpacak di depan Klinik Pergigian Mastura, Rantau Panjang, Klang. Ini kali ketiga aku mengunjungi klinik ini (kali pertama dan kedua lebih setahun yang lalu). Hari ni aku jadi pelanggan kedua Dr Mastura Misran. Nasib la Dr Mastura ni baik orangnya. Jadi doktor kenalah kata orang manis mulut, barulah pesakit yang tengah sakit pun rasa lega sket. Dr Mastura graduate dari UM, tak pasti tahun bila, mungkin sekitar tahun 2000.   

Setelah diperiksa, doktor kata, tampalan yang lama telah tertanggal, jadi lubang tampalan dahulu terbuka mendedahkan saraf gigi, tapi gigi masih elok. Dr cadangkan tampalan sementara dahulu. Aku setuju jer... lagipun sayang jugak nak buang gigi geraham tu, banyak jasanya. Kalau tak ade, payah nak mengunyah. 

Bila kena bius, mulut terasa kebas, bibir terasa tebal. Cakap pun macam boleh tak boleh je. Semasa berkumur untuk keluarkan sisa-sisa dalam mulut yang digerudi (betul ke), air tersembur keluar, susah nak kawal sebab bibir terasa kebas. Doktor siap tergelak kecil. Aku tergelak sekali. Terasa macam masuk raja lawak la pulak.... hehehe.

Anyway, Dr kata ini tampalan sementara. Minggu depan aku terpaksa ke klinik ni lagi untuk rawatan susulan. Tapi hari ini aku MC, mulut masih terasa bengkak. 

Semalam, aku berusaha menjadi plumber, akibat saluran keluar air dari sinki dan bilik air yang tersumbat. Lebih dua jam la juga aku dan bakal biras aku mengusahakan utk meng'clear'kan saluran air tu, akhirnya terpaksa cari bantuan pakar, seorang jiran yang lebih tahu selok belok saliran air kawasan perumahan ni (dia dah berpengalaman beberapa kali membantu jiran-jiran yang mengalami masalah yang sama).

Pertama kali aku menyelokkan tangan ke dalam saluran keluar air tu. Macam-macam bau dan rasa yang ada, kalau tak tahan ade yang muntah. Dengan lendir, minyak dan lemak serta bau longkang yang meloyakan. Yekkk...!!! Aku jumpa ketulan lemak yang dah beku, lipas mati dan macam-macam yang aku tak tau macam mana nak 'discribe'.... hehehe...

Finally, bila jiran aku datang membantu, dia keluarkan sekeping pecahan 'seramic' yang jadi punca saluran tu tersumbat. Barulah lega. So, next time mungkin aku tahu apa nak dilakukan bila saluran keluar air tersumbat lagi.... hehehe.... 

Wassallam.

1 comment:

  1. BAGI NO TEPON JIRAN TU KAT SAYA.. NAK UPAH DIE BUATKAN UTK RUMAH SAYA. -MAKCIK FATIMAH, 016 9809678

    ReplyDelete