Wednesday, April 27, 2011

Rezeki dan harta

Assalamualaikum,

Dah lama saya tak menulis dalam ruangan ini, agak sibuk sedikit kebelakangan ini... heheh....

Alhamdulillah atas kurniaan Allah dan rezeki yang Dia kurniakan ke atas tiap-tiap makhlukNya di dalam alam ini. Setiap kita mampunyai rezeki kita sendiri, sebagaimana telah ditentukan oleh Allah. Hanya Allah s.w.t. yang boleh mengubah rezeki kita, sama ada di tambah atau dikurangkan. Rezeki adalah antara perkara nyata dan ghaib; nyata kerana kita dapat melihat dan merasanya, ghaib kerana kita tidak tahu sejauh mana rezeki yang telah ditentukan untuk kita.

Setiap hari kita menerima rezeki daripada Allah s.w.t. Setiap saat dan ketika juga kita menikmati rezeki pemberian Allah s.w.t. Namun, pernahkah kita mengucap terima kasih kepada Allah atas rezeki kurniaanNya.

Siapa yang boleh mengatakan bahawa apa yang dinikmatinya adalah hasil dari usaha dan susah payahnya? Siapa?

Jika kita ingin menyenaraikan nikmat dan rezeki kurniaan Allah kepada kita, pasti kita tidak akan berupaya... pasti kita akan merasa betapa kerdilnya diri kita:
  • Diri kita; nyawa, tubuh badan, deria, tutur kata, pemikiran, anggota, segalanya pada diri kita adalah milik Allah s.w.t. direzekikan kepada diri kita.
  • Apa yang kita nikmati; makanan, pakaian, tempat tinggal, kenderaan; segala nikmat yang kita rasa adalah kurniaan/pinjaman Allah kepada diri kita untuk kita nikmati sementara kita berada di muka bumi Allah ini.
  • Bumi tempat tinggal kita, tempat kita mencari rezeki dan penghidupan; adalah milik Allah s.w.t. Setiap helaan nafas keluar dan masuk, adalah atas ehsan Allah s.w.t.
Banyak lagi kurniaan Allah s.w.t. yang biasanya kita terlupa.

Kebanyakan antara kita melihat rezeki kurniaan Allah dalam bentuk harta yang Allah berikan kepada kita. Hakikat sebenarnya, harta itu hanyalah pinjaman Allah, belum lagi menjadi rezeki.      


Saya pernah mendengar daripada seorang ustaz yang menyatakan: apa yang dinamakan rezeki kurniaan Allah s.w.t. adalah -
  1. Makanan yang kita makan lalu manjadi darah daging.
  2. Pakaian yang kita pakai sehingga lusuh.
  3. Harta yang kita sedekahkan ke jalan Allah s.w.t. (termasuk harta fizikal serta usaha dan tenaga serta kebaikan yang kita lakukan pada jalan Allah)  
Segala apa yang kita belanjakan dan lakukan, akan dinilai dan dipertanggungjawabkan di atas bahu kita nanti di Akhirat kelak. Namun begitu, kita harus bersyukur kepada Allah s.w.t. atas satu kurniaanNya yang paling besar iaitu nilai Iman yang Dia masukkan ke dalam hati sanubari kita.

Iman kurniaan Allah ini haruslah kita jaga dan berusaha manyuburkan dan membajainya supaya berterusan sehingga akhir hayat kita (juga atas belas ehsan Allah s.w.t.). kerana tanpa Iman ini, segala usaha dan kebaikan yang kita lakukan adalah sia-sia....

Segala yang baik hanya dari Allah s.w.t. 

Wassallam....

2 comments:

  1. askm
    tqsm for the reminder. alhamdulillah ke atas segala yang saya ada dan juga tidak ada, kerana semuanya adalah yang terbaik untuk saya. alhamdulILLAH.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah jika ada mutiara dan manfaat yang boleh dikutip. Saya sekadar mengingatkan diri sendiri kerana kita selalu terlupa siapa diri kita....

    ReplyDelete