Wednesday, August 10, 2011

10 Ramadhan 1432H

Assalamualaikum,

Hari ini 10 Ramadhan 1432H. Telah 10 hari kita sebagai umat Islam menghadapi bulan Ranadhan, berpuasa menahan lapar dan dahaga dan perkara-perkara yang membatalkan puasa di siang hari. Berdasarkan pemerhatian umum, kita mendapati umat Islam di Malaysia secara amnya, tidak begitu menghayati sepenuhnya Ramadhan yang Allah s.w.t. kurniakan kepada kita. Bagi kebanyakan masyarakat awam di Malaysia, Ramadhan hanyalah 'bulan puasa', bulan pesta makanan, bulan persediaan menyambut Hari Raya Idilfitri. Semacam bahawa bulan Ramadhan lebih kepada bulan adat berbanding bulan beribadat. 

Pasar-pasar malam sempena Ramadhan kelihatan semakin sesak oleh pengunjung, berbanding dengan pada malam 1 Ramadhan. Ini berbeza dengan suasana di masjid dan surau, dimana pada malam 1 Ramadhan, kebanyakan surau dan masjid cukup sesak, sehingga kedapatan wajah-wajah yang sebelumnya tidak pernah kelihatan. Solat penuh hingga melimpah ke luar dewan solat. Namun, baru 9 hari berlalu, kelihatan bilangan saf jemaah semakin berkurang, tinggal 3 atau 4 saf sahaja. Dan apabila melepasi 8 rakaat solat Tarawih, bilangan saf semakin kurang kepada 1 setengah saf sahaja.

Tazkirah sebelum solat tarawih malam tadi mengingatkan para jemaah supaya kita tidak menjadi hamba Ramadhan, sebaliknya kita mesti menjadi hamba kepada Allah s.w.t.

Amat benar dan jitu sekali pesanan tuan Imam itu, cuma adakah ianya membekas di dalam hati-hati kita, atau kita hanya membiarkannya umpama menuang air ke daun keladi, langsung tiada berbekas di dalam hati kita. Sama-sama kita renungkan dan mengambil iktibar.

Ingatlah, perjalanan hidup kita masih jauh. Kenikmatan yang kita kejar di atas muka bumi ini hanya sedikit, namun ianya penentu kehidupan kita di Akhirat kelak yang lebih panjang perjalanannya. Dari itu sentiasalah beringat dan berhati-hati di sepanjang perjalanan kehidupan kita di dunia ini.

Semoga Allah s.w.t. memberi petunjuk dan memimpim kita di jalan yang benar. Segala yang baik dari Allah s.w.t.

Wassallam.

    

No comments:

Post a Comment