Wednesday, August 3, 2011

Amal dalam kehidupan manusia

Assalamualaikum,

Hari ini 3 Ramadhan 1432H, hari ketiga kita berpuasa.

Sedikit ilmu yang diterima pada sesi tazkirah zuhor pada 1 Ramadhan yang lalu. (Nama ustaz... tak ingat.... maaf). Sesi tazkirah adalah berkenaan keutamaan dalam Islam.
  • Dalam kehidupan muslim, terdapat banyak cabang keimanan yang setiap satu berbeza mengikut keutamaan. Cabang iman yang paling utama dan asas di tingkat keutamaan yang tertinggi adalah 2 kalimah tauhid: Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah s.w.t. dan Nabi Muhammad itu Rasul Allah. Manakala cabang iman yang paling mudah adalah menjauhkan sesuatu yang menyakitkan (duri contohnya) di laluan umum.   

  • Dalam setiap apa yang kita lakukan, keutamaan hendaklah diberikan kepada Allah s.w.t. Cinta dan kasih sayang sesama manusia bergantung kepada 'tali' Islam. Wajib bagi kita meletakkan kecintaan kepada Allah s.w.t. dan Nabi Muhammad s.a.w.melebihi segala-galanya berbanding kecintaan terhadap dunia.

  • Islam mandahulukan akidah berbanding amal. Amal manusia hanya akan dihitung dan dinilaikan apabila akidahnya betul. Maka, jika akidahnya tidak benar dan dia kufur kepada Allah, segala amal kebaikannya di atas muka bumi ini, sepanjang kehidupan ini adalah sia-sia, seumpama debu di atas permukaan batu yang licin, terbang apabila ditiup angin. Maka malang bagi rakan-rakan kita yang masih dalam kekufuran. Begitu juga jika dia Islam, tetapi melakukan sesuatu kebaikan bukan kerana Allah, tetapi kerana yang lain, maka kebaikan itu juga akan sia-sia, sebaliknya mendapat murka Allah. (ini yang dinamakan syirik kecil - nauzubillah...)

  • Islam juga mengutamakan ilmu berbanding amal, kerana beramal tanpa ilmu memungkinkan kita sesat.

Sesungguhnya kehidupan manusia hanya mempunyai satu tujuan dan destinasi, iaitu untuk mati dalam keredhaan Allah s.w.t. Itu adalah kejayaan yang hakiki, insya-Allah....


No comments:

Post a Comment