Monday, August 1, 2011

Ramadhan 2011 / 1432H

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, hari ini 1 Ramadhan 1423H. Ramadhan Al Mubarak datang lagi, dengan seribu satu kenikmatan, hikmah dan berkat yang Allah s.w.t. turunkan kepada setiap makhluknya di atas muka bumi ini bersama-sama hadirnya Ramadhan. Setiap insan yang Muslim dan Mukmin (insya-Allah) akan pasti ternanti-nanti akan hadirnya Ramadhan, dengan berbagai-bagai alasan tersendiri. Malah di Malaysia ini, orang bukan Muslim pun ternanti-nanti akan kehadiran Ramadhan, cuma mungkin alasannya yang berbeza.

Muslim yang beriman, mungkin menantikan Ramadhan dengan semangat untuk menumpukan sepenuh masa untuk amal ibadat, ade juga yang menantikan Ramadhan semata-mata atas dasar keseronokan dan pesta makanan yang datang bersamanya. Ada juga yang menantikan Ramadhan semata-mata melihatkan peluang dan potensi keuntungan yang bakal dijana. Walau apa pun pandangan kita terhadap Ramadhan, Ramadhan tetap datang dan hadir, dengan setia, tunduk dan patuh dengan perintah Allah s.w.t.

Tentunya bazar ramadhan menjadi tumpuan utama sepanjang bulan puasa ini. Bukan sahaja bagi mereka yang berpuasa, mencari juadah untuk berbuka, malah mereka yang tidak berpuasa juga sama-sama merasakan keseronokan dan kemeriahan pasar ramadhan. Ketika inilah kita akan melihat pesta makanan yang menjadikan kita rambang mata. Segala macam kuih muih beraneka warna dan rasa muncul dengan tiba-tiba. Ketika inilah nafsu yang tadinya letih dan lesu kembali segar dengan hidangan yang ada.

Maka haruskah kita tewas dengan nafsu, hanya semata-mata untuk melayan tekak dan perut? Mungkinkah bazar Ramadhan menjadi bazir Ramadhan? Hmm...

Ketika perut lapar, segalanya nampak sedap dan menyelerakan. Malah air parit yang hitam pekat pun kelihatan seperti kopi-o yang menyelerakan. Begitulah godaan nafsu yang meronta-ronta minta dipuaskan, walau sekadar berlapar hanya 8 jam.

Di waktu malam, masjid dan surau meriah dengan jemaah di awal-awal Ramadhan, seakan pesta ibadat. Tua dan muda serta kanak-kanak, lelaki dan wanita, masing-masing tidak mahu melepaskan peluang berterawih berjemaah di masjid dan surau. Alangkah bagusnya andai semangat ini dapat kita kekalkan sehingga akhir Ramadhan dan masuknya Syawal. Namun sebagaimana tercatat dalam sejarah-sejarah lampau, kemeriahan masjid dan surau pada awal-awal Ramadhan akan terkikis sedikit demi sedikit, direbut oleh gamitan pasar-pasar malam di bulan Ramadhan yang menawarkan berbagai-bagai potongan dan tawaran dunia. Maka sekali lagi kebanyakan kita tewas oleh tawaran dunia, tewas oleh pujukan hawa nafsu sehingga sanggup mengenepikan tawaran Allah s.w.t. dengan hadirnya Ramadhan.

Jadi bagaimanakah kita ingin menjadikan Ramadhan tahun ini lebih baik dari Ramadhan kita di tahan-tahun sudah. Semoga kita bersama-sama memikirkannya...

Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna
Agar dapat ku lalui dengan sempurna.........

   

1 comment:

  1. Askm Noris..
    Thank you for this reminder. insyaALLAH..Ramadhan kali ini lebih baik untuk kita semua. umur pun dah diambang2 liang lahad...
    -Mommy Chop Mint- Today's rantings..

    ReplyDelete