Thursday, August 11, 2011

Hikmah bersahur

Assalamualaikum,

Berikut adalah petikan atau rumusan dari kuliah zuhor yang diadakan di surau Persada PLUS semalam, 10 Ramadhan 1432H (10 ogos 2011).

Kuliah berkisar tentang hikmah-hikmah dalam bulan Ramadhan, dan kali ini ditekankan berkenaan hikmah bangun sahur. Bangun sahur bermakna bangun pada waktu sebelum subuh, dan makan sedikit makanan sebagai syarat bersahur. Hukum bersahur adalah sunat muakkad, iaitu kurang sedikit daripada wajib. Ini bermakna Allah s.w.t. sangat menggalakkan umat Islam untuk bangun bersahur sebelum menjalani ibadah puasa pada bulan Ramadhan. Ianya juga adalah untuk membezakan antara puasa umat Islam dengan puasa umat Nasrani, yang tidak ada bangun sahur.

Sepanjang bulan Ramadhan, umat Islam digalakkan untuk bangun sahur. Ini adalah sebagai latihan kepada Muslim, supaya membiasakan bangun awal sebelum subuh, tujuannya adalah menggalakkan umat Islam bangun bertahajud pada akhir malam, mengadap Allah s.w.t. Tahajud ini penting bagi menguatkan rohani manusia.

Manusia seecara amnya mempunya 3 komponen asas:
  • Komponen Jasad: ini adalah tubuh badan fizikal manusia sebagaimana yang boleh kita lihat. Pembinaan tubuh badan yang sihat memerlukan makanan dan kegiatan fizikal bagi menyihatkan dan menguatkannya.
  • Komponen Akal: merupakan komponen pemikiran dan kebijaksanaan, seumpama software dalam komputer. Dan Allah mengurniakan akal kepada manusia. membezakannya dengan binatang yang juga mempunyai akal tetapi tidak sempurna. Akal manusia dikuatkan dengan ilmu pengetahuan dan latihan minda.
  • Komponen Ruh: merupakan komponen yang 'hidup' menggerakkan jasad dan akal. Seperti pemandu sesebuah kenderaan, tiada pemandu maka tidak bergerak kenderaan. Ruh dan hati serta jiwa, saling berkait. Kekuatan ruh hanya dapat dicapai dengan hubungan rapat manusia dengan Penciptanya, Allah s.w.t. 
Ruh, dapat dikuatkan dengan melakukan solat dan juga Tahajud di malam hari. Orang yang mempunyai ruh yang lemah, akan lemah berhadapan dengan masalah, jiwa kacau dan mudah berputus asa. Ini yang biasanya menyebabkan seseorang mengambil tindakan nekad, membunuh diri dan sebagainya.
 
Oleh itu marilah kita menjadikan Ramadhan ini sebagai institusi latihan ruh bagi perubahan manusia ke arah yang lebih baik dan mengambil pengajaran darinya.

Wallahu'alam.




No comments:

Post a Comment