Friday, August 5, 2011

Antara memilih dan dipilih...

Assalamualaikum,

Semalam, saya memilih untuk menghadirkan diri di sesi perkongsian ilmu oleh seorang rakan yang membincangkan berkenaan 10 perkara atau amalan untuk meningkatkan prestasi diri dalam kehidupan ini. Dan tajuk di atas adalah antara perkara yang disentuh oleh beliau.


Saya memilih tajuk di atas untuk kita sama-sama fikirkan, kemanakah hala tuju kehidupan kita. Mungkin bagi setengah-setengah orang ianya tidak relaven, tetapi boleh kata setiap masa dan ketika kita berhadapan dengan pilihan-pilihan yeng terbentang di hadapan mata.




Boleh dikatakan, setiap saat kita harus memilih dan membuat keputusan, namun memilih untuk tidak membuat keputusan juga adalah suatu keputusan. Sebaik sahaja kita membuka mata di pagi hari, kita dibentangkan dengan pilihan-pilihan di dalam kehidupan kita sama ada besar atau kecil.

Setiap hari kita memilih untuk kelangsungan hidup kita; kita bebas memilih nak makan apa hari ini, kita bebas memilih warna dan bentuk pakaian kita sehari-hari, ke mana kita ingin pergi, apa yang kita ingin lakukan, dan sebagainya. 

Namun benarkah kita bebas memilih sebagaimana yang kita biasa tanggapi hari-hari. Benarkah kita bebas memilih bentuk makanan kita hari ini, atau kita dipilih untuk menikmati makanan itu? Adakah kita bebas memilih untuk memakai pakaian yang kita pakai hari ini, atau kita dipilih untuk memakai pakaian kita hari ini?

Adakah kita bebas membuat keputusan untuk pilihan yang kita pilih, atau kita dipilih untuk membuat keputusan itu? Bagaimana pula dengan nilai tanggungjawab terhadap pilihan yang kita putuskan? 

Entahlah.... saya pun tidak tahu jawabannya..... :) 

Walau bagaimanapun sesetengah perkara kita tidak perlu memilih dan membuat keputusan. Contohnya untuk bernafas dan menghirup udara bagi kelangsungan hidup kita, kita tidak perlu memilih dan membuat keputusan untuk bernafas kerana itu bukan pilihan untuk kita memutuskannya.... :)

Apa yang harus kita lakukan adalah sentiasa mengucapkan syukur kepada Allah s.w.t. kerana kita masih dipilih untuk terus hidup di alam dunia ini dalam limpahan nikmat yang Allah kurniakan.... kerana sesungguhnya hidup di dunia ini adalah ujian dan persimpangan yang harus kita lalui sebelum meneruskan perjalanan di alam akhirat nanti.

Kita memohon kepada Allah s.w.t. agar kita dipilih untuk melepasi ujian ini dengan selamat menuju ke destinasi kita seterusnya.... Amin.




No comments:

Post a Comment