Monday, August 29, 2011

29 Ramadhan 1432H

Assalamualaikum.

Hari ini 29 Ramadhan 1432H, kemungkinan besar hari terakhir berpuasa pada Ramadhan kali ini memandangkan esok mungkin umat Islam di Malaysia akan menyambut Hari Raya Idilfitri.

Solat terawih malam tadi, masih berjalan seperti biasa walaupun bilangan jemaah semakin kurang. Pada 8 rakaat pertama, ada lah 1 1/2 saf. Apabila tiba rakaat kesembilan dan ke atas, yang tinggal hanya 1/2 saf sahaja. Mungkin ramai yang dah memulakan perjalanan balik ke kampung untuk menyambut Hari Raya Idilfitri bersama keluarga dan sanak saudara di kampung. Itu merupakan rutin anak-anak perantau.

Berkumpul beramai-ramai bersama kaum keluarga sememangnya meriah dan menyeronokkan. Saling bertanya khabar antara mereka. Bersama-sama bergotong royong membuat ketupat dan rendang sebagai persediaan menyambut raya. Selain kanak-kanak, warga tua antara yang paling gembira apabila melihatkan anak-anak dan cucu-cucu masing-masing muncul satu persatu di depan mata. Itu antara keunikan Malaysia, tanah airku ini, budaya 'Balik Kampung' untuk masyarakat Melayu Malaysia. Tidak pasti adakah masyarakat Cina dan India juga mempraktikkan budaya sebegini, mungkin ada sebahagiannya, namun tidak sehebat masyarakat Melayu. 

Pada Hari Raya, masyarakat Melayu akan saling ziarah menziarahi antara kaum keluarga dan kenalan di kampung, demi mengeratkan silaturrahim sesama mereka. Ini sememangnya adat yang baik, namun sekarang ini, semangat ziarah semakin pudar. Anak-anak muda lebih suka melepak sesama mereka, merancang aktiviti. Ataupun terdapat mereka yang lebih suka duduk di hadapan peti TV, menyaksikan rancangan hiburan hidangan Astro.

'Hiburan', ini satu lagi penyakit yang melanda masyarakat Malaysia, terutamanya masyarakat Melayu. Kita terlalu dihidangkan dengan hiburan, yang kadang-kadang begitu melalaikan, sehingga terlupa apa yang kita pelajari di dalam madrasah Ramadhan.

Apa yang diperhatikan, persediaan kita dalam menyambut Hari Raya Idilfitri, lebih gah dan hebat berbanding persediaan kita semasa menyambut Ramadhan dulu. Jika ada antara kita yang mengeluh dengan kedatangan Ramadhan, ramai antara kita yang lebih gembira dalam menyambut Syawal, seolah-oleh Ramadhan itu membebankan, manakala Syawal memberi kelegaan kepada kita.

Hidup kita begitu terhijab oleh dunia. Hati-hati kita begitu diselaputi oleh kenikmatan dunia yang sebentar cuma, hingga kita terlupa dan lalai melakukan persediaan sesuatu yang pasti untuk kita, iaitu 'mati'.

Semoga madrasah Ramadhan memberikan sedikit cahaya dalam menyuluh hati kita menuju kebenaran yang sering kita abaikan, kerana manusia itu sifatnya 'pelupa' dan 'lalai'.

Wassallam.


No comments:

Post a Comment