Tuesday, August 23, 2011

Hormat kepada Allah

Assalamualaikum,

Catatan ini adalah dari kuliah yang di sampaikan di Masjid Tengku Kelana Jaya pada Jumaat, 19 Ogos 2011. Isi kuliah membincangkan perkara semasa. Ustaz mengingatkan Jemaah tentang rasa hormat dan takut yang sepatutnya ada dalam diri kita, sebagai seorang hamba dan makhluk Allah. Jika kita boleh mengikut protokol dan tatacara semasa berurusan dengan pemimpin, contohnya, masjid juga ada protokol yang perlu dijaga dan dituruti. 

Namun kebanyakan dari kita lebih hormat kepada sesama manusia berbanding hormat dan tunduk kepada Allah. Contohnya:
  • Apabila dipanggil oleh ketua jabatan, kita bersegera bergegas menemuinya. Namun apabila muazin menyeru untuk mengerjakan solat, mengadap Allah, kita lebih suka bertangguh sehingga akhir waktu, baru nak mengerjakan solat, seolah-olah 'panggilan' Allah tidak penting kepada kita.
  • Ketika kita mengadap pemimpin, biasanya kita akan mengenakan pakaian yang terbaik dan cantik yang kita ada, kita akan sentiasa 'alert' dan tidak leka dan lalai yang memungkin kita melanggar protokol. Sebaliknya sewaktu mengadap Allah s.w.t. tidak kurang dari kita yang datang secara malas dan terpaksa, hanya memakai secara ala-kadar dan ada yang hanya sekadar menutup aurat yang wajib sahaja, tidak berbaju (bagi lelaki) dan sebagainya. Sedangkan ketika itu kita sedang mengadap kepada 'Yang Maha Agung', pemilik sekelian alam serta diri kita.  
  • Di dalam masjid, masih ramai antara makmum yang bermain sms, FB, twitter dsb di telefon bimbit, walaupun sewaktu khatib sedang berkhutbah (sebahagiannya). Ini menggambarkan betapa tidak hormatnya kita kepada Allah, tuan punya alam ini.
  • Ada makmum yang tidak mematikan telefon bimbit atau 'silent mode'. Ini mengganggu jemaah lain apabila ada panggilan masuk, menjadikan kita tidak khusyuk.
  • Kita seharusnya berusaha untuk khusyuk di dalam solat dan semasa berdoa memohon hajat kepada Allah s.w.t. Rasa hormat kepada Allah dan sifat kehambaan seharusnya ada ketika berdoa, memohon hajat kepada Allah s.w.t.
  • Doa yang paling baik adalah petikan dari ayat Al-Quran. Namun, doa harus difahami, kerana ianya adalah komunikasi antara hamba dengan Allah s.w.t. Sebolehnya, doa biarlah spesifik, dan kita memahami apa yang kita minta. berdoalah dengan perasaan mengharap kepada Allah s.w.t, bukan kepada yg lain.
Penghalang doa mustajab.
  • Gopoh dalam berdoa. Atau berputus asa dalam berdoa.
  • Makan dan minuman yang haram. haram bermaksud dari segi fizikal cth: babi haram dimakan. Haram juga dari segi maknawi, cth makan dari hasil yang haram
Waktu doa paling mustajab terutama di dalam bulan Ramadhan adalah sewaktu bersahur, dan juga waktu sebelum berbuka.

Semoga bermanfaat. Wassallam


No comments:

Post a Comment