Friday, August 12, 2011

Mengharap rahmat Allah s.w.t.

Assalamualaikum,

Kuliah Subuh 12 Ramadhan 1432H @ 12 Ogos 2011.

Pagi ini, selepas solat subuh berjemaah, tuan imam memberikan sedikit tazkirah ringkas. Isi kandungan tazkirah berkisar tentang kehidupan manusia di dunia dan selepas mati. Antara rumusan tazkirah berkenaan seperti berikut.
  • Mambaca surah as-sajadah di dalam solat subuh pada pagi Jumaat adalah salah satu sunnah Rasulullah s.a.w. Ia membawa maksud rasa kesyukuran yang harus kita terjemahkan apabila mendapat nikmat pemberian Allah s.w.t.
  • Nikmat yang Allah s.w.t. kurniakan kepada kita dan makhlukNya di sekelian alam ini (terdapat berbagai-bagai alam yang sedang sama-sama wujud dengan alam kita ini) amatlah banyak, sehinggakan jika segala pokok-pokok dijadikan pena dan air laut menjadi dakwatnya untuk menulis dan menghitung nikmat Allah, masih tidak akan dapat tertulis kesemua nikmat Allah s.w.t. Sebagai makhlukNya, kita tidak punya apa-apa walaupun diri kita sendiri, kerana segalanya milik Allah s.w.t. 
  • Amalan kebaikan dan ibadat yang dilakukan oleh anak adam tidak menjamin seseorang itu masuk ke syurga Allah s.w.t. Dikisahkan di mana seorang hamba ditanya oleh Allah s.w.t. di akhirat kelak, adakah ia ingin masuk ke syurga Allah s.w.t. dengan amalannya atau dengan rahmat Allah s.w.t. merasakan yang dia telah banyak melakukan ibadat, maka sang hamba menyatakan supaya dimasukkan dia ke dalam syurga Allah dengan amalannya. Maka sang hamba telah dicampakkan ke dalam neraka, kerana amalannya semasa di dunia tidak sedikitpun dapat membayar nikmat sebiji mata yang Allah s.w.t. kurniakan semasa hayatnya di dunia.   
  • Amalan yang dilakukan anak adam, adalah menifestasi penghambaan dan ketaatannya kepada Allah s.w.t. Allah tidak mengharap sedikitpun akan amalan kita, malah kita sebagai makhlukNya yang mengharap supaya amalan kita diterima Allah dan Allah redha kepada kita. Kita mengharap Allah akan memberikan rahmatNya kepada kita, insya-Allah.
Semoga apa yang tercatat ini akan memberi faedah dan peringatan kepada kita bersama kerana sebagai manusia kita selalu alpa dan lalai.

'berilah peringatan walaupun dengan sepotong ayat'

Wassallam.


No comments:

Post a Comment